WIGILIA

Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Bożego Narodzenia .

Wigilia,

to szczególny czas. Jak pamietam z dzieciństwa, był to czas wyczekiwany, tajemniczy. Zachował mi się w głowie czas adwentu, kiedy  z tatą

maszerowałam wcześnie rano na Roraty w śniegu i mrozie, że aż skrzypiało pod nogami. Nie wiem ile razy z nim  szłam , ale to skrzypienie słyszę do dziś. I czas przygotowania wigilii przez moją mamę, która była wiecznie zapracowana, bo przecież miała nas aż 9 -cioro. Ale na szczęście miałam 2 starsze siostry, które już piekły ciasta. Mimo, że byłam jeszcze mała, musiałam pomagać. Zawsze mne goniły żebym ucierała coś w makutrze ( bo przecież nie było wtedy mikserów ). Strasznie tego nie lubiłam ! I pewnie dlatego do dziś nie piekę pierników, ale chyba niedługo się skuszę:)

Wigilia była bardzo skromna w porównaniu do dziś. Pamiętam barszcz czerwony czasem z uszkami, albo z jaśkiem,  kapusta z grochem, pierogi z kapustą, czasem jakaś ryba, kluski z makiem, kompot.

Czasy się zmieniły, teraz wymyślamy coraz to inne potrawy. W tym roku po raz pierwszy będziemy sami, więc i menu będzie skromniejsze, ale zawsze staram się mieć 12 dań, według tradycji. A tradycja jest różna i mówi, że 12 dań bo 12 miesięcy albo 12 dań bo 12 apostołów albo 12 dań bo każdy miesiąc będzie szczęśliwy.

Tak więc ja robię 12 dań i jestem szczęśliwa 🙂

W tym roku proponuję taki zestaw, a zdjęcia i przepisy będą póżniej, bo już chyba nie zdążę napisać. Będzie na przyszły rok , jak znalazł, ale postaram się coś napisać. Zresztą juz kilka jest, będę sukcesywnie uzupełniać.

Opłatek

1.  Barszcz czerwony z uszkami- przepis tu. Przepis na uszka tu

2. Karp smażony z surówką z czerwonej kapusty- przepis tu – przepis na surówkę tu

3.  Kapusta z grochem i ziemniakami- przepis tu

4.  Tulipany z ciasta francuskiego z łososiem i sosem porowym- przepis tu

5.  Ziemiaki faszerowane- przepis tu

6.  Pierogi z kapustą- przepis tu

7.  Gołąbki z grzybami- przepis tu

8.  Karp po żydowsku

9.  Kluski z makiem- przepis tu

10.Krem grzybowy z kluskami- przepis tu

11.Kompot – przepis tu

12. Pieczarki w cieście naleśnikowym- przepis tu

Skomentuj

